Tuesday, April 24, 2018

UMRAH DAN ZIARAH MEKAH DAN MADINAH BAHAGIAN 3

ASSALAMUALAIKUM

Alhamdulillah hari ini dapat lagi menulis cerita, semoga ALLAH SWT permudahkan urusan ina...aamiin. Bahagian 2 hari itu ina cerita pasal ziarah dalam dan hari ini ina nak cerita pasal ziarah luar pulak. 

Ziarah luar yang pertama kami pergi ialah ke Masjid Quba'. Terletak di perkampungan Quba' kira-kira 3 km dari arah selatan bandar Madinah. Merupakan masjid yang pertama di bina dalam sejarah Islam. (Surah Al Taubah ayat 108) Nabi Muhammad saw turut serta di dalam pembinaan masjid Quba' ini semasa baginda tinggal di perkampungan Quba' selama 4 hari dalam perjalanan Hijrah dari Makkah. Rasulullah saw juga bersabda "sesiapa yang berwuduk di rumah (tmpt tinggal contoh hotel) kemudian pergi ke Masjid Quba' untuk bersolat, akan diberi ganjaran pahala seperti pahala menunaikan Umrah" (Riwayat Ibnu Majah).


Kami juga dibawa menziarahi Masjid Qiblatain, Masjid Khandaq, Bukit Uhud (Jabal Uhud) dan Kebun @ Pasar Kurma. 

Di sini ina kongsi gambar-gambar yang dapat ina ambik semasa lawatan ziarah tersebut.








Hari Sabtu 17hb februari selepas solat zohor kami melakukan Ziarah Wida' di Masjid Nabawi dan bersiap untuk bertolak ke Mekah. Kami akan bermiqat di Bir 'Ali. Sedihnya dah nak tinggalkan masjid nabawi, rasa macam tak cukup duduk kat madinah ni selama 5 hari. Sedih sangat-sangat, terasa rindu nak berpisah dengan Rasullullah saw. Sebab bila kita berada di dalam masjid nabawi ni memang terasa dekat sangat dengan Rasullullah...


Di Bir 'Ali (Zulhulaifah) kami akan berhenti untuk menunaikan solat sunat ihram dan berniat ihram umrah. Apabila kami sudah berniat ihram maka kami harus menjaga 13 larangan yang telah ditetapkan.

Sampai di sini cerita bahagian ke 3 ini dan insyaallah ina akan sambung ke bahagian ke 4 nanti yer!












Sunday, April 15, 2018

UMRAH DAN ZIARAH MEKAH DAN MADINAH Bahagian 2

ASSALAMUALAIKUM


Kalau orang tanya apa perasaan ina bila pertama kali dapat jejakkan kaki ke tanah haram ni tentulah ina akan jawab mula-mula tu rasa sebak, sedih dan gembira. Sebak dan sedih sebab ina tak sangka walaupun keadaan kesihatan ina yang macam ni tapi dapat juga ina bertahan dan mengharungi ujian perjalanan dari KLIA hinggalah ke Madinah. Allah swt permudahkan segala urusan ina walaupun asyik muntah semasa penerbangan. Alhamdulillah bila ina dah pijakkan kaki di Jeddah sementara menunggu bas, ina dah tak muntah lagi. Cuma badan lemah sebab dah 2 hari tak makan nasi. 

Bila ustaz cd beritahu bas kami sudah memasuki Madinah menitik air mata ina, tak sangka ina diterima Allah swt untuk bertemu dan berada di kawasan dimana Nabi Junjungan kita iaitu Nabi Muhammad saw pernah dilahirkan, dibesarkan dan bagaimana susah dan senangnya nabi dalam melaksanakan tanggungjawabnya menyebarkan ajaran Islam. Agama Allah yang suci dan satu.

Bila sampai di hotel kami terus diberi makan sarapan pagi sebelum check in dalam hotel. Selepas check in dalam hotel ina, siti dan suami turun ke bawah hotel dan kami pergi cari money changer dulu. Kami tidak menukar duit RM semasa di Malaysia sebab itu sebelum apa-apa urusan kami pergi cari money changer dulu. Waktu itu nilai duit RM1,000.00 ditukar ke Riyal Arab ialah 920.00. Bila dah tukar duit barulah ina boleh beli air mineral dan puff epal. 

Di masjid nabawi ina dan siti akan ambik air zam-zam setiap kali kami pergi ke masjid untuk buat minum dan mandi. Ina selalu minum air zam-zam yang tidak sejuk tapi kadang-kadang minum jugak yang sejuk sebab orang ramai dan kami ambik air dari tempat yang berdekatan dengan kami sahaja. Setiap kali makan dan minum di tanah haram ini ina sentiasa berdoa dan niat supaya segala makanan yang ina makan ini akan menjadi penawar kepada penyakit ina dan memberi tenaga untuk ina melakukan solat dengan sempurna...aamiin, insyaallah.

Keesokkan harinya selepas solat subuh ustaz cd memberi sedikit tazkirah dan kemudian kami dibawa menziarahi Makam Rasulullah saw serta perkuburan Baqi'. Ini lebih kepada ziarah dalam. Jemaah perempuan dibawa oleh seorang ustazah yang menunjukkan cara bagaimana dan waktu yang sesuai untuk memasuki Raudah di dalam Masjid Nabawi ini. Alhamdulillah ina, siti dan salah seorang jemaah yang kami panggil kak ton telah menemani kami dua beranak memasuki Raudah selepas solat isyak pada hari khamis. Takut kalau nak cerita pengalaman ina memasuki Raudah ni bukan apa mungkin waktu yang kami masuk tu memang waktu puncak jadi berebut-rebut dan berpusu-pusu lautan manusia yang ingin cepat memasuki Raudah tersebut yang terdiri dari bangsa-bangsa yang tak pernah ina jumpa kalau di Malaysia ni. 

Takut sebab melihat kepada kesihatan ina yang sukar menarik nafas panjang atau tidak puas tarik nafas panjang kadang-kadang dan lepas tu jantung berdegup dengan laju dihimpit depan, belakang, kanan, kiri dan berdiri selama 1 jam lebih merupakan satu cabaran dan pengalaman yang tidak dapat ina lupakan bila pertama kali memasuki Raudah. Ina lebih banyak berdoa supaya Allah permudahkan urusan kami dan ina sentiasa bersalawat tanpa henti hingga akhirnya dapat juga kami memasuki dan memijak karpet hijau di dalam Raudah ini. Nak solat sunat dalam Raudah ni pun ina bertawakal kepada Allah semoga niat kami bertiga diterima dan diberkati oleh Allah swt...insyaallah. Ina bersolat di tengah-tengah yang di kiri kanan ina diapit oleh siti dan kak ton tadi. Selesai solat ina pulak yang bertenaga menarik keluar siti dan kak ton dari tolakkan dan himpitan yang hampir-hampir menyebabkan kak ton dan siti nak terjatuh. Ina ceritakan semua ini sebab ingin berkongsi pengalaman ina yang pertama kali melakukan umrah dan memasuki Raudah yang mulanya kita tak sangka macam ni keadaannya. Bukan riak di hati tapi ikhlas ina luahkan isi hati tentang keadaan ina yang hanya pesakit gerd sahaja yang faham keadaan kami ini.  

Jom ina kongsi gambar-gambar pulak.



Sampai sini dulu yer insyaallah ina akan sambung yang bahagian ke 3 pula, terima kasih singgah sini.










Monday, April 9, 2018

PENGALAMAN PERTAMA MENUNAIKAN UMRAH DI MEKAH & MADINAH 12/2/18 - 23/2/18

ASSALAMUALAIKUM

Pertama sekali ina hendak mengucapkan Syukur Alhamdulillah kepada ALLAH SWT kerana telah menjemput ina untuk menunaikan ibadah umrah di Mekah dan Madinah pada bulan Februari yang lalu. Ina, suami dan siti telah mengikuti rombongan umrah & ziarah pada 12/2/18 hingga 23/2/18. Kami mengikuti rombongan dari Daun Hijau Travel & Tours Agency yang berpejabat di Taman Setiawangsa, Kuala Lumpur. Para Mutawif dan Mutawasitah kami ialah Ustaz Rusaidy atau dikenali sebagai ustaz CD dan Puan Nor.

Oleh itu kali ini ina hendak berkongsi serba sedikit pengalaman ina sebagai seorang pesakit "GERD" dalam mengikuti rombongan tersebut. Seminggu sebelum tarikh bertolak tu ina telah menjalani ujian ultra sound di Hospital Selayang. Hasil keputusan oleh doktor pakar telah mengesahkan bahawa salur esofagus atau LES ina longgar, hertia hernia tahap 1, folip masih ada dalam kantung hempedu tapi mengecil sedikit, cyst atau biji air dalam ovari dan buah pinggang yang kata doktor cyst ini tidak memudaratkan. 

Jemaah-jemaah yang tinggal berdekatan seperti dari Bandar Utama Batang Kali, Jalan Semarak Batang Kali, Tamu Hill, Jalan Genting Highland, Antara Gapi, Gombak, Batu Caves, kami berkumpul di Masjid Bandar Baru Batang Kali dan bertolak dari sini dengan menyewa bas selepas solat zohor ke KLIA. Manakala jemaah-jemaah dari Kuala Selangor dan Bangi bertolak dari tempat masing-masing. 

Waktu penerbangan kami dari KLIA ialah pada pukul 9.05 malam dan transit ke Muscat, Oman kemudian ke Jeddah. Di Oman mengambil masa lebih kurang 2 jam sahaja sebelum menaiki penerbangan ke Jeddah pula. Kami tiba di Jeddah lebih kurang pukul 4.35 pagi waktu Malaysia. Kemudian kami menaiki bas ke Madinah. Sepanjang perjalanan memang tak nampak apa-apa sebab hari malam dan gelap. 

Makanan yang dihidangkan di dalam kapal terbang menyelerakan juga tapi ina berhati-hati juga makan sebab fikir perut ni bukan boleh makan apa saja yang dihidangkan. Ina memilih ikan dowri yang dimasak bersama pasta tapi ina hanya memakan ikan dengan roti ban sahaja, terpaksa juga makan roti sebab perut dah lapar dan air mineral. Menu pilihan lain ialah nasi berempah dengan daging.

Alhamdulillah sepanjang penerbangan pernafasan ina masih ok, dapat menarik nafas panjang dengan selesa juga. Sekali sekala sahaja kena gosok dan urut ulu hati untuk keluarkan angin. Semasa penerbangan pertama sebelum sampai ke Muscat, Oman tadi ina muntah tapi hanya angin dan air liur sahaja yang banyak keluar. Ini disebabkan keadaan kapal terbang yang seperti terhenjut ke atas bawah kiri kanan akibat pelanggaran dengan awan. Ustaz CD juga bagitau pada ina perkara ini adalah pertama kali berlaku pada beliau juga, tak pernah terjadi seperti ini walaupun beliau telah banyak kali membawa jemaah-jemaah yang lain sebelumnya. Pada waktu itu kami berada di atas laut sama ada di Bay of Bengal atau Arabian Sea, ina pun tak pasti sebab pada waktu tu dah malam gelap gelita tak nampak apa-apa pun. Anak ina Siti juga telah muntah dengan banyak sebab dia makan nasi dengan daging tadi.

Di Madinah kami tinggal di Gloria Hotel. Boleh tahan la jugak hotelnya, jarak dari hotel ke Masjid Nabawi tidaklah jauh bolehlah dikatakan dekat juga. Hotel selesa dan sajian makanan alhamdulillah tekak ina boleh terima. Nanti ina kongsi gambar makanan yang ina makan ye!




Sepanjang 5 hari di hotel ni lauk yang selalu dihidangkan ialah kambing, ayam dan ikan. Ada juga roti, puding, minuman sejuk dan panas. Kalau kita nak makan makanan lain macam kebab, burger yang macam kat mcd dan kfc pun ada tapi kena la keluar cari kat kedai-kedai luar. Kat Madinah ni anak ina beli kfc tapi rasanya berbeza dari kfc di Malaysia.

Sampai sini bahagian 1 insyaallah ina kongsikan lagi cerita-cerita di bahagian ke 2 nanti ye...




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Photobucket